Wednesday, December 21, 2011

poligami?

assalamualaikum =)

tajuk mcm over kan?
tunggu dlu!
ada crita d sebalik tajuk nie.

actually semalam,
ada presentation pengajian islam.
ada 3 group yg bentang.
salah satunya group aku.
group aku dapat tajuk rasuah.
quite x menarik la kan.
and then the last group was group the one and only group budak laki dalam kelas aku.
awam kan?
so x ramai la laki.
lebih kurang 12 org ja rasanya.

diteruskan crita.
budak laki nie dapat tajuk poligami.
hah!
mmg srnk la depa bentang abeh-abeh san kat depan.
dh nama pun group last so,
masa untuk sesi soal jawab x sempat la.
alangkah kecewanya aku,
sbb x berkesempatan nk menyatakan pendapat dan suara dari sudut seorg wanita.
aceh ! =)
haha.

bukan nk cakap apa,
cuma nk bg pendapat setelah wanita2 di sekeliling aku >>dalam kelas la<< menentang poligami.
rasa mcm sedih tp pendapat masing2 kan.
nk tau apa pendapat aku?

bagi aku, sebagai seorg wanita.
kita x boleh menolak hukum Allah.
kalo kita menolak hukum Allah,
balasannya, Nauzubillah.
cth sperti kita menolak hukum menutup aurat.
kalo kita x tutap aurat.
balasannya??
ha sama la mcm kita tolak hukum poligami.

mmg la lumrah hati seorg wanita x suka diduakan.
x ska berkongsi.
sejujurnya aku pun macam tue,
nk kasih syg bakal suami aku hanya utk aku seorg.
tp!
dh Allah tetapkan laki boleh berpoligami.
kita kenalah redha walaupun keikhlasan tue x penuh.
tp still boleh dipupuk kan? =)
tipulah kalo kata aku setuju nk berpoligami.
tp!
kalo dh itu takdir illahi,
nak atau tak kena la redha kan.

nk meraih syurga Allah tue bukan mudah,
kita akan diuji,
diduga macam2.
ye la, nk yang nikmat yg x terhingga perlukan pengorbanan.
bukan mudah nk senang!

and lastly benda yg paling aku takuti bila ustazah ckp,
"isteri yg sibuk dgn tuntutan bekerja, akn mengabaikan batin suaminya"
nauzubillahminzalik!
hurm,
tah la, rasa seram sgt bila pk kata2 ustazah tue,
bkn sng nk jd seorg isteri rupanya,
takut terabai segalanya,
jauh bau syurga nanti.

mmg la benda nie mcm lmbt lagi,
sbb kita muda lagi.
tp cuba pikirkan,
bila tiba masanya,
apa akn terjadi?
dan apa tindakan kita?

minx2 la dijauhkn smua perkara nie.
aku doakn smua bahagia.
ok speechless!
sory sbb terlebih kata,
diatas nie smua hanyalah pendapat aku semata2.
yg salah adalah kekhilafan aku,
yg benar moga dijadikan panduan.

assalamualaikum =)

No comments: